Tuesday, May 28, 2013

Pelukan Paling Hangat


1.

Jurnal banyak yang perlu di baca. Kertas kerja juga banyak. Buku lagilah banyak. Semuanya tak boleh di baca kerana font yang kecil. Cermin mata tak banyak membantu. Bertukar cermin mata beberapa kali tapi masih sukar membaca.

Guna kanta juga agak susah kerana perlu pegang kanta. Tangan cuma ada satu. Itulah tangan untuk mencatat dan menulis. Setiap kali pensil/pen terlepas dari tangan perlu panggil Umar/Huda ambilkan dan letakkan di tangan. Jari semakin sukar di genggam.

Pagi semalam hantar beberapa ratus kertas kerja dan jurnal untuk di fotokopi. Minta juga pemilik kedai besarkan font bila di fotokopi nanti. Esok baru boleh lihat hasilnya. Harapan tinggi supaya dapat terus membaca.


2.

Saya masih lagi menjadi perhatian bila ke tempat umum seperti taman permainan. Kalau ada yang cuba lambai dari jauh atau senyum memang saya tak balas kerana jarak penglihatan saya semakin pendek. Tambahan pula mata semakin kabur dan pedih.

Ada yang kata saya sombong. Lalu saya perlu jelaskan kepada beberapa orang yang saya kenal bahawa saya tidak dapat melihat mereka dari jarak jauh. Saya juga katakan jangan panggil nama saya kerana pendengaran saya kurang baik.

Saya rasa lepas ini saya mahu letak kad dan tulis sebesar mungkin “Saya manusia bukan alien”. Mungkin orang ramai pelik melihat saya berbaju sejuk tebal di tengah matahari terik. Walaupun matahari terik – badan saya merasa sejuk.


3.

Hari ini hari ke 19 bulan Rejab. Saya berpuasa baru  7 hari. Berbuka dengan sup – sup cendawan, sup ayam, sup daging, sup sayur. Teringin nak makan macam-macam. Doktor suruh saya belajar makan kanji/bubur. Setiap kali makan saya pasti muntah. Saya tak suka. Mungkin saya perasan sihat. Makan sup, kata doktor tak berikan saya cukup tenaga.

Anak-anak jarang makan popia, roti jala, ikan bakar, ayam panggang, atau apa sahaja depan saya. Mereka cuba menjaga hati saya. Mereka tahu saya teringin. Kadang-kadang Huda akan letak secubit ayam panggang (yang telah hancur) di lidah saya. Sayangnya, saya tak merasa apa-apa. 

Semalam hujan lebat. Hujan atau tidak sebenarnya sama sahaja. Saya akan tidur dengan memakai 4 helai baju sejuk, 3 helai selimut. Stokin juga perlu. Tapi itu semua masih tak dapat kurangkan kesejukan. Tapi saya bertuah apabila selalu di panaskan dengan pelukan paling hangat dari si dia.