Monday, July 04, 2016

Betapa saya rindukan saat itu

Saya hanya ada sekeping hati. Sekeping hati ini jugalah saya berikan pada awak berbelas tahun dulu. Keluarga saya mahu saya lupakan awak. Mereka mahu saya jalan terus. Mana mungkin saya jalan terus tanpa menoleh ke belakang. Saya kerap menoleh ke belakang; masih mengharap awak tidak jauh dari saya. 

Mereka kata saya dayus. Saya tak tahu bagaimana untuk menahan hati dari berhenti memikirkan awak. Lorong yang saya lalui semakin sunyi. Yang ada hanya bunyi bising seumpama unggas di malam hari. Mereka bertanya mengapa saya masih sayangkan awak sedang awak menduakan saya. 

Saya tak ada jawapan. Saya tak ada jawapan yang sesuai untuk mereka. Mungkin lambat atau cepat mereka akan berhenti bertanya kenapa saya masih gagal menjarakkan diri dari awak. Saya berharap mereka tak lagi bertanya tentang sekeping hati saya. Inilah satu-satunya hati yang saya punyai dan hati ini bulat-bulat saya berikan pada awak.

Saya tak berdaya melawan perasaan. Saya tak berdaya menahan rindu. Saya tak berdaya menahan fikiran. Setiap yang saya pandang, setiap yang saya dengar, setiap pergerakan - yang terlintas hanya awak. Dayuskah saya kerana masih sayangkan awak? Saya lelaki yang tak kuat menahan hati. 

* * *

Kak Ain berikan saya beberapa nombor telefon untuk saya hubungi dengan niat dapat memenuhi kolam hati saya yang sunyi. Saya tak merasa teruja seperti saat pertama saya bercakap dengan awak di telefon. Saya tak merasa debar yang sama. Saya rindu pada gemuruh yang menyeliputi hati saya saat itu. Betapa kencangnya jantung saya menahan getaran perasaan. 

Betapa mesra kita saat itu. Kita berkongsi hati, berbagi perasaan. Begitu intim sekali. Saya tak merasa getaran ini dengan perempuan lain. Saya cuba paksakan diri tapi masih tak menjadi. Usia saya tidak lagi sesuai bermain mata apa lagi untuk berkenal-kenal. Janggal benar saya rasakan. Satu-satunya yang saya inginkan hanya larut dan tenggelam dalam cinta awak.

Betapa saya rindukan saat itu. 


* * *

Tak ada yang tinggal selain ingatan
Kita menyebutnya sebagai kenangan.

- Karl Agan




Tel Aviv, Israel
6.30 am