Saturday, December 12, 2015

Rainy Day

Hai sayang,

Abang dalam perjalanan ke Guangzhou dengan kapal layar. Dalam masa dua atau tiga hari (bergantung kepada cuaca) sampailah abang di Guangzhou atau nama lamanya Canton. Sengaja abang tak ambil flight sebab abang tak ada apa-apa urusan di sana. Jadi tak perlu tergesa-gesa. Bersama abang, seorang kapten kapal dan anak-anak kapalnya seramai lima orang. Hujan sepanjang hari. Rasa lebih sejuk dari biasa. Beberapa kali kapal di lambung ombak kerana ribut yang agak kencang. 

Kalau awak ada tentu lebih seronok. Kita boleh habiskan banyak masa di atas kapal. Kapal layar sangat selesa dan agak besar untuk menampung abang dan anak-anak. Kalau awak ada tentu lebih manis dan perjalanan tak terasa terlalu lama. Kita boleh minum kopi (abang minum kopi; awak minum koko panas), kita boleh pandang laut tanpa buat apa-apa. Mungkin juga kita boleh buat ‘macam-macam’ sebab hujan sepanjang hari :p

Abang tahu awak tak pergi jauh dari abang. Awak selalu ada dengan abang. Awak selalu rindukan abang. Awak selalu teringatkan abang. Abang rasa sebenarnya awak pun rindukan abang. Mungkin awak terlalu ego untuk mengakuinya tapi abang tahu awak sebenarnya belum dapat bebaskan diri sepenuhnya dari abang (kalau tak betul anggaplah abang perasan).

Sekarang jam 3.09 pagi. Abang nak tidur. Nak suft internet pun tak best. Abang tak gunakan wireless. Abang guna satelit jadi faham-faham sajalah. 

Selamat bertemu dalam mimpi, sayang.

*terbayang-bayang bibir awak yang seksi dan menggoda* 

_ _ _

Kenapa kita mengenang banyak hal saat hujan turun? Karena kenangan sama seperti hujan. Ketika dia datang, kita tidak bisa menghentikannya. Bagaimana kita akan menghentikan tetes air yang turun dari langit? Hanya bisa ditunggu, hingga selesai dengan sendirinya. - Tere Liye