Monday, May 27, 2013

Usaha yang Gagal

1.

Saya tak pernah tahu saya suka mengajar kanak-kanak sehinggalah saya mempunyai anak sendiri. Saya sedari cinta saya pada bidang pendidikan amat tinggi. Malangnya ketika saya sedar, saya sendiri sudah kehilangan hampir seluruh fungsi badan. Mengajar pelajar universiti, remaja sekolah menengah dan kanak-kanak mempunyai keseronokan yang tersendiri.

Saya tidak mempunyai sijil/pengalaman mengajar kanak-kanak. Saya hanya mengajar anak sendiri memandangkan anak-anak saya tidak mahu ke sekolah kerana sejak kecil lagi saya mengajar mereka di rumah. Umar suka belajar di rumah sebab dia boleh mengatur jadual pembelajarannya sendiri. Dia tak perlu merasa tertekan.

Saya masih menghantar anak-anak ke beberapa kelas antaranya kelas bahasa Arab untuk Umar dan bahasa Jerman untuk Huda. Saya juga berkira-kira untuk menghantar mereka mempelajari bahasa Perancis. Dengan menguasai banyak bahasa, ruang pembacaan menjadi lebih luas.

Selain itu, Umar dan Huda turut menghadiri kelas Aikido dan Karate. Saya turut menghantar mereka ke kelas muzik – Umar belajar bermain drum. Huda belajar bermain gitar. Dan pastinya mereka perlu menghadiri kelas mengaji Quran dan mempelajari agama.


2.

Malaysia sebuah negara maju. Sayang sekali sistem pendidikan kita masih bereksperimen dengan beberapa dasar. Saya melihat perkara ini dengan perasaan galau. Sekolah Kebangsaan tidak lagi menjadi sekolah favourite untuk ibu bapa menghantar anak mereka belajar. Ibu bapa orang-orang Melayu mula percaya SJKC mampu memberi masa depan yang cerah kepada anak-anak mereka.

Bagi ibu bapa yang mempunyai kewangan yang lebih kukuh, mereka boleh menghantar anak-anak mereka ke private school atau ke international school. International school kini membuka kuota yang lebih tinggi untuk anak tempatan berbanding sebelum ini. Kadar yurun kira-kira RM 10,000 untuk setahun. Selalunya lebih dari RM 10,000.

Trend yang sedang berkembang ialah homeschooling yang menjadi alternatif kepada sistem pendidikan yang sedia ada. Tafsiran homeschooling untuk kanak-kanak bermasalah dalam pembelajaran adalah salah. Homeschooling juga sudah di komersialkan, di jadikan satu pusat pembelajaran yang menggunakan kurikulum Cambridge IGCSE (International General Certificate of Secondary School)

Sebuah pusat homeschooling di Lembah Klang memperuntukan masa dari 8.30 pagi – 1.45 tengah hari untuk sesi pembelajaran. Untuk peringkat junior, antara subjek yang di ajar ialah English, Bahasa Malaysia, Pengajian Sosial (Sejarah dan Geografi peringkat asas) dan Sains.


3.

Pusat Komuniti yang saya sedang usahakan telah di bantah oleh beberapa ‘orang penting’. Mereka tidak menyukainya kerana beranggapan pusat ini akan menjadi pusat kegiatan maksiat pelajar sekolah menengah. Akibat bantahan, kerja-kerja penyelenggaran terpaksa di hentikan. 

Ruang pusat komuniti ini saya sewa dengan kadar RM 3500.00 untuk sebuah pusat. Jadi sewa bulanan untuk dua pusat ialah RM 7000.00. Deposit untuk 3 bulan dan termasuk bil elektrik dan air kira-kira RM 22,000.00. Kerja penyelenggaran bangunan hampir RM 80,000.00.

Usaha pertama saya gagal. Kanak-kanak yang saya tawarkan pembelajaran percuma pulang dengan wajah sedih. Begitu juga dengan pelajar sekolah. Saya harus fikirkan alternatif supaya pusat ini dapat di tubuhkan. Alternatif yang ada ialah saya perlu cari sebuah rumah sewa. Rumah sewa yang kemudiannya perlu dekorasikan semula untuk mewujudkan sebuah pusat komuniti.

Ini bermakna saya perlu keluarkan lebih banyak wang. Agaknya kerana dulu saya terlalu kedekut maka inilah balasannya. Saya amat berkira-kira untuk memberi sedangkan pemberian itu memberi makna yang besar buat penerima. Dan sekarang, rezeki saya, Tuhan tarik secara perlahan-lahan. Syarikat saya mengalami masalah kewangan. Apapun, saya tetap akan usahakan pusat ini.