Sunday, September 22, 2024

A year changes everything

"Awak kejarlah impian awak. Jangan berhenti. Jangan pernah berputus asa. Jangan mudah mengaku kalah. Saya pilih awak sebab saya tahu awak perempuan yang cerdik, yang ada cita-cita dan bersifat feminis. Sifat-sifat itu selalu membuat saya jatuh cinta dengan awak. Saya kagum dengan pencapaian awak dan setiap perkara yang awak lakukan.

Saya percaya perempuan tempatnya bukan hanya di dapur, bukan hanya di katil, bukan semata-mata untuk berdandan. Perempuan juga memiliki cita-cita dan impian untuk di kejar, untuk di genggam. Kalau umur saya panjang tentu saya dapat lihat awak ambil MA pula. Perempuan yang bercita-cita  tinggi sayang sekali jika tempatnya hanya  di dapur dan bersolek untuk suami."

 

2013, Jun 21

_

11 years, 3 months, and 1 day ago, she was considering doing an internship in Finland or Qatar. I felt sad because we would be apart for a while. I stood by her side, encouraging and supporting her dreams. I always wanted to see her career thrive. Her success meant my success too. That was an old story. A year later, she left me permanently.

"What can change in a year?" 
"Everything"
"Even a person you love?" "Especially the person you love"

(Closer: 2004)