Thursday, June 20, 2024

Reda

Hai Ummi,

Dulu Im reda bila dia pilih orang lain. Bila Im sudah terima dia hak orang, dia datang kembali. Kenapa dia perlu datang semula? Untuk apa sebenarnya? Im pun tak pasti. Im rasa down sangat sebab dia cakap dia tak minta lebih sedangkan Im cuba cari jalan untuk hidup dengan dia. Sebenarnya Im tahu dia cuma nak hubungan kami sekadar begini saja. Tak lebih dari ini. Cukup apa yang ada - tetap juga bahagia. 

Mungkin Im yang salah faham. Mungkin Im yang berharap lebih. Mungkin dia tak nak di beri harapan - dia takut di kecewakan. Dia tulis "Reaching out to you, contacting you again and telling you how much I miss you, and missing us too, does not mean I want you that way". Tentulah dia takkan pilih Im. Dulu, kini dan mungkin selamanya. Itu hanya impian. Sebahagian impian hanya tinggal kenangan.

Kalau Tuhan nak Im reda untuk kali kedua, Im belajar untuk terima. Memang hidup tak berikan apa yang kita inginkan. Kata dia, "I broke your heart before with my betrayal, I cant be a heartbreaker again, to a different man. Sitting with him here, staring at him, he had make every effort to keep me happy. Perhaps I can live a life without him, but I cant hurt him. He doesnt deserve that". Inilah hakikat sebenarnya. 

Dia sangat sayangkan suami dia dan Im perlu sedar diri. Im tak nak letakkan dia di persimpangan untuk memilih. Tentu Im akan kalah seperti.dulu. Satu masa nanti, salah seorang antara kami akan berundur dan teruskan hidup seperti sediakala. Tiada hati yang akan terluka. Dia bukan untuk Im - cukuplah Im sayang dia dari jauh. Kalau dulu Im boleh reda dia pergi, tentu Im mampu lakukan kali ini. Im akan cuba. 


Hat Yai, Thailand
20 Jun 2024