Sunday, June 30, 2024

Menonton teater



Semalam menonton pementasan Teater Perdana Haji Murat bersempena dengan Sambutan Ulang Tahun ke 68 DBP. Teater ini di pentaskan di Balai Budaya Tun Syed Nasir, Wisma Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia (DBP) bermula 26 Jun selama empat hari. Leo Tolstoy atau Lev Tolstoy merupakan sasterawan dunia yang terkenal dengan karya-karyanya yang berpengaruh seperti War and Peace, Anna Karenina, Resurrection, dan The Death of Ivan Ilyich

Novel epik Leo Tolstoy ini mengisahkan tentang sosok seorang pejuang Chechen yang bernama Haji Murat. Beliau merupakan seorang pemimpin yang karismatik dan di hormati baik oleh orang Chechen maupun Rusia. Beliau berjuang untuk kebebasan melawan regim di bawah kekuasaan Tsar Nicholas I untuk memartabat bangsanya, namun terjebak dalam konflik politik yang rumit di wilayah Kaukasus pada abad ke-19. Ia suatu kisah yang dramatik. 

Saya sekeluarga menikmati pementasan ini. Susun atur latarnya cantik, lantunan suara jelas (walaupun pemegang peran utama seakan sudah serak suaranya), pencahayaan juga memuaskan. Pelakon- pelakonnya berjaya menjiwai watak dengan begitu mengesankan sekali. Pementasan ini mengangkat tema pengkhianatan, kebebasan dan konflik antara budaya. Haji Murat merupakan karya terakhir Leo Tolstoy. Beliau meninggal dunia pada tahun 1910 di usia 82 tahun. 


Sri Hartamas, KL
30-06-2024