Monday, December 10, 2012

Pengajaran


1.

Seperti hari Ahad yang lain, hari ini saya berkongsi seorang lagi tokoh kebanggaan ramai dengan anak-anak. Tokoh hari ini ialah Che Guvera. Subjek tentang ketokohan ini telah lama saya ajarkan. Bermula dengan latar belakang, persekitaran pendidikan, sumbangan serta jatuh bangun mereka dalam perjuangan.

Pernah sekali, ketika Umar masih kecil dia menegur saya. Katanya, saya hanya kenalkan dia dengan tokoh-tokoh bukan Islam. Bagaimana dengan tokoh-tokoh Islam yang berjuang menentang kezaliman, ketidakadilan pemerintah, hak asasi yang terabai dan sebagainya.

Saya jadi terpukul dan baru sedar bahawa saya berat sebelah dalam menyampaikan ilmu. Saya lupa bahawa orang-orang Islam mempunyai banyak tokoh yang di kagumi ramai seperti Salehuddin al-Ayubi, Muhammad al-Fatih, Saidina Ali dan ramai lagi. Dengan perasaan malu, saya katakan bahawa saya tidak begitu mengenai tokoh-tokoh ini – sekadar mengetahui nama-nama mereka tetapi tidak lancar mengetahui perjalanan perjuangan yang mereka kibarkan.

Saya jadi malu amat. Langsung, dari situ saya kembali membuka buku, mencari maklumat mengenai beberapa tokoh yang telah tercatat sebagai pejuang agung – tidak kiralah dari zaman mana sekalipun. Kemudian, saya susun mengikut rentetan.

Itu pelajaran pertama dari Umar. Teguran yang membuat saya banyak berfikir tentang ketidakpedulian saya terhadap para pejuang Islam dan di mana saya letakan para pejuang ini dalam hati dan sanubari saya.


2.

Saya akan tidurkan Umar setiap malam. Umar mempunyai masalah tidur tidak lama dulu. Saya bacakan kisah-kisah dongeng tetapi dia seakan-akan tidak suka hinggalah saya bacakan kisah-kisah nabi. Sampai sekarang, dia sangat akrab dengan kisah para rasul. Dia masih mengulang baca hinggalah buku tersebut jadi teramat lusuh.

Pada suatu malam, dia bertanya saya satu soalan yang tak mungkin saya lupakan sampai bila-bila. Dalam keadaan yang masih pekat pelatnya, dia cuba menyampaikan makna untuk saya fahami. Serba sedikit, inilah yang dia katakan pada saya.

Umar: Daddy, macam mana olang boleh tidur lena bila dia tahu ada olang lain tak ada makan, tak ada lumah, tak ada luit. Macam mana olang boleh jalan jauh-jauh, ada olang susuh dia tak tolong? Macam mana ada olang makan banyak-banyak tapi dia tak tetian tekat tucing lapar? Tenapa kita cakap kita tetian tapi kita tak tolong? Tenapa kita kena halap olang lain tolong olang shusah? Adik tak boleh tidur lama-lama (lena). Adik tetian tucing tak makan, adik tetian olang mati tak ada makanan masa pelang, adik tetian lamai orang shusah.

Saat itu, mata saya basah. Saya tepukul amat. Bagaimana anak kecil ini amat fikirkan orang lain hinggakan tak boleh tidur.  

Saya membesar sebagai seorang yang prihatin tetapi sifat itu hilang bila saya sibuk dengan kuliah dan tesis. Sifat itu bertambah pudar bila saya tubuhkan perniagaan seawal usia 21 tahun. Saya sibuk dengan mesyuarat sana sini, penyelidikan yang pelbagai, menyelia projek pelajar, merancang pelbagai rancangan untuk meningkatkan jualan dan sebagainya.

Lama-lama sifat kepedulian itu hilang hinggalah Umar mengingatkan saya tentang hal ini. Sebagai seorang ayah, saya rasa malu. Saya tak dapat menjadi ikon dan contoh kepada anak-anak. Saya cuba menyemai mereka dengan nilai murni sedangkan saya sendiri tak cuba lakukan secara praktik.


3.

Atas rasa itu, saya tak pernah menghalang anak-anak dari berniaga walaupun hati saya amat berat izinkan mereka buat kerja-kerja sebegini. Saya rasa mereka terlalu mentah hingga saya sendiri sedar saya tak boleh perkecilkan semangat mereka.

Saya harus jadi pendorong bukan melemahkan. Saya mahu mereka membesar dan jadi insan lebih baik dari saya. Lebih bersikap peduli, prihatin, saling menolong dan mempunyai sifat tanggungjawab yang tinggi.


4.

Jika Umar tidak mampu tidur lena memikirkan tentang orang lain, bagaimana kita orang dewasa mampu tidur lena dan habiskan banyak masa dengan membuat perkara yang tidak memberi faedah kepada nusa dan bangsa?


5.

Daddy bangga punya anak seperti Umar, Huda & Adam. Tentu sekali daddy bangga.