1.
Belum menonton Qadr. Berminat
untuk menonton. Naratif yang menarik -
kemalangan bas yang mengubah kehidupan semua watak yang ada dalam cerita
ini. Dalam realiti, perkara ini memang terjadi kepada banyak orang. Kemalangan boleh
mengubah seorang yang normal menjadi kurang upaya – kehilangan anggota badan
ataupun orang tersayang. Lebih ramai orang yang bersedia mati daripada menjadi
cacat selepas kemalangan. Menghadapi realiti kehidupan baru selepas kemalangan
bukan suatu yang mudah.
Kita tak dapat lari dari takdir.
Kita tak pernah tahu takdir kita di hari depan. Semua orang inginkan
kegembiraan, kebahagian hingga hujung nyawa tapi bukan semua orang memilikinya.
Kita tidak bersedia untuk menghadapi takdir buruk dalam hidup kita. Manusia
normal yang sihat tubuh badan tidak pernah sama sekali terfikir takdir hidupnya
akan berubah apabila dia di sahkan menghidapi kanser – suatu virus yang belum
ada rawatan mujarab untuk menyembuhkan apabila berada di tahap 4. Takdir yang
baru mengubah seluruh kehidupannya.
Bagaimanakah seorang pemain bola
sepak (lakonan Zahiril Adzim) akan meneruskan kehidupan setelah kakinya di
potong? Seorang ayah dan suami yang kehilangan anak dan isterinya (lakonan Beto Khusyairi) Bagaimanakah seorang lelaki akan menjalani kehidupannya yang baru
apabila 90% badannya melecur tahap 3? Kita tidak pernah terfikir takdir itu
mungkin menjadi takdir buat kita suatu hari nanti. Kita selalu berfikir bahawa
takdir yang buruk itu milik orang lain.
2.
Adam penggemar cerita cinta
(walaupun masih berumur 3 tahun). Hari ini Adam (dan daddy – kena teman Adam
menonton) Cerita Kita. Filem arahan
Pierre Andre. Cerita ini cerita klise tapi masih menarik di tonton kerana
lakonan Pekin Ibrahim yang mantap. Lakonan Yana Samsudin tenggelam bila di
gandingkan dengan Pekin.
Apa yang kita cari dalam cinta? Ika
(lakonan Yana Samsuddin) berkawan baik dengan Kamal (lakonan Pekin). Yana
bekerja di kedai buku (jarang sekali kedai buku di jadikan scene dalam filem;
sayangnya scene kedai buku hanya menjadi latar “bisu” tanpa memainkan apa-apa
peranan – sekadar scene). Kamal seorang penjual burger.
Wujud Malik dalam hidup Ika.
Lelaki bergaya, mempunyai kehidupan yang mewah dan pandai memikat hati wanita.
Malik menawarkan kehidupan yang lebih baik untuk Ika berbanding Kamal (Ika
mempersoalkan jika Kamal menikahinya mampukan Kamal menyara kehidupan mereka). Kamal
tidak ada apa-apa selain cinta (yang mendalam terhadap Ika). Akhirnya Ika
menyedari bahawa dia memerlukan Kamal dalam hidupnya (kebahagiaan menewaskan
kekayaan).
Cerita ini walaupun cliché tetapi sudah banyak terjadi. Hakikatnya,
bukan semua orang memandang kekayaan. Seorang kawan bernama Kamal “tewas” di tangan seorang guru sekolah rendah
yang hanya mempunyai sebuah kereta Wira (lama) dan masih belum mampu membeli walau
sebuah rumah. Sampai sekarang Kamal masih belum percaya wanita idamannya
memilih seorang guru sekolah rendah sebagai teman hidup. Berkali-kali dia
ketawa sambil menangis mengenangkan kekalahannya. Dia masih belum puas hati.
Dalam soal cinta, paksaan tidak boleh di gunakan sebagai jalan penyelesaian.
3.
Kebanyakan drama di stesen TV
merendahkan martabat cinta. Cinta suatu seni yang halus. Watak wanita
terkinja-kinja ingin memberikan ciuman bukan suatu bentuk seni. Cinta bukan
sekadar ciuman, pelukan dan pandangan berahi. Cinta sebenarnya lebih dari itu.